'En søndag eftermiddag på øen La Grande Jatte' af Georges Seurat

Georges Seurat | Billednr. 07935 | Husk
(83)
Trin 1:

Vælg materiale

Posters
mat_fotokarton.jpg
HP Everyday Semiglossy 235g
Hahnemmühle Torchon 285g
Hahnemühle William Turner 190g
Photo Rag Perl Hahnemühle 320g
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Lærredsbilleder
mat_canvas_cotton
Canvas UV matt 310g
Canvas Rustic Texture 395g
Canvas Bright White 340g
Canvas Venezia Satin 350g
Dibond billeder
mat_aludibond
PVC/Forex 5mm
Alu-Dibond 3mm
Alu-Dibond Butlerfinish
Akrylglastryk
mat_acrylglass
Akrylglastryk 4mm
Akrylglastryk 6mm
Gallery Print
Håndmalede malerier
mat_oelbild2
Håndmalede malerier
Trin 2:

Vælg størrelse

Højde
Bredde
Min. 30 cm - max. 100 cm
Valgfri:

Vælg billedramme








































































































































kr 0
inkl. moms plus fragt
Titel: En søndag eftermiddag på øen La Grande Jatte
Kunstner: Georges Seurat
Format:
Materiale: -
Billedramme: -
Billedpris: -
Rammepris: -
Total: -
inkl. moms plus fragt
Georges Seurat - En søndag eftermiddag på øen La Grande Jatte
    
   
    
PreviewPreview PreviewPreview

Pointillisme i perfektion: 'En søndag eftermiddag på øen La Grande Jatte' af Georges Seurat

"En søndag eftermiddag på øen La Grande Jatte" er et af de mest betydningsfulde værker af den franske maler Georges Seurat. Skabt mellem 1884 og 1886, er dette maleri et fremragende eksempel på pointillisme, en teknik som Seurat i høj grad udviklede. Denne metode, baseret på den videnskabelige teori om farveblanding, består af små prikker af ren farve, som når de betragtes på afstand, danner et sammenhængende billede. Maleriet er et mesterværk inden for postimpressionismen og findes i dag på Art Institute of Chicago. Georges Seurat begyndte at arbejde på "En søndag eftermiddag på øen La Grande Jatte" i 1884. Han valgte øen La Grande Jatte i floden Seinen nær Paris som setting, et populært rekreativt område for pariserne. Seurat lavede adskillige skitser og studier på stedet, før han begyndte på den endelige komposition på lærredet. Pointillisme-teknikken, som Seurat anvendte, var revolutionerende. I stedet for at blande farver placerede han små, rene farveprikker ved siden af hinanden. Denne metode bevarede farvernes lysstyrke og intensitet, da det menneskelige øje visuelt blander prikkerne på afstand. Dette skaber ikke kun en større farveintensitet, men giver også maleriet en unik vibrerende effekt. Maleriet viser en række mennesker i forskellige aldre og fra forskellige sociale klasser, der tilbringer deres fritid på en solrig søndagseftermiddag ved floden. Figurerne er arrangeret med næsten geometrisk præcision og virker statiske og rolige, som frosne øjeblikke i tiden. Fremstillingen af social mangfoldighed og menneskers engagement i forskellige fritidsaktiviteter afspejler de samfundsmæssige forandringer og den voksende betydning af fritidskulturen i slutningen af det 19. århundrede. Seurats præcise, videnskabelige tilgang til maleri står i stærk kontrast til impressionismens emotionalitet og spontanitet og markerer en overgang til moderniteten. "En søndag eftermiddag på øen La Grande Jatte" blev først udstillet i 1886 på den sidste impressionistudstilling i Paris, hvor det vakte både beundring og kontrovers. Kritikere var fascinerede af den nye teknik, men også skeptiske over for den tilsyneladende kølighed og afstand i fremstillingen. Over tid blev maleriet dog anerkendt som et banebrydende værk og påvirkede mange efterfølgende kunstnere, herunder neoimpressionisterne og kubisterne. I dag betragtes Georges Seurats "En søndag eftermiddag på øen La Grande Jatte" som et ikon inden for moderne kunst og er et højdepunkt i Art Institute of Chicagos samling. Det forbliver et fascinerende eksempel på fusionen mellem videnskab og kunst, som udvidede grænserne for traditionel maleri og tilbød et nyt perspektiv på opfattelsen af farve og lys.
arrow