'Vitruvianske mand' af Leonardo da Vinci

Leonardo da Vinci | Billednr. 12371 | Husk
(80)
Trin 1:

Vælg materiale

Posters
Posters
HP Everyday Semiglossy 235g
Hahnemmühle Torchon 285g
Hahnemühle William Turner 190g
Photo Rag Perl Hahnemühle 320g
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Lærredsbilleder
Lærredsbilleder
Canvas UV matt 310g
Canvas Rustic Texture 395g
Canvas Bright White 340g
Canvas Venezia Satin 350g
Dibond billeder
Dibond billeder
PVC/Forex 5mm
Alu-Dibond 3mm
Alu-Dibond Butlerfinish
Akrylglastryk
Akrylglastryk
Akrylglastryk 4mm
Akrylglastryk 6mm
Gallery Print
Håndmalede malerier
Håndmalede malerier
Håndmalede malerier
Trin 2:

Vælg størrelse

Højde
Bredde
Min. 30 cm - max. 100 cm
Valgfri:

Vælg billedramme

kr 0
inkl. moms plus fragt
Titel: Vitruvianske mand
Kunstner: Leonardo da Vinci
Format:
Materiale: -
Billedramme: -
Billedpris: -
Rammepris: -
Total: -
inkl. moms plus fragt
Leonardo da Vinci - Vitruvianske mand
    
   
    
PreviewPreview PreviewPreview

Renæssancens Ikon: „Vitruvianske mand” af Leonardo da Vinci

„Vitruvianske mand” er en af Leonardo da Vincis mest kendte tegninger og betragtes som en af de mest ikoniske fremstillinger fra renæssancen. Denne tegning, der blev skabt omkring 1490, viser en nøgen mandlig figur i to overlappende positioner, med udstrakte arme og ben indenfor både en cirkel og en kvadrat. Billedet er meget mere end blot en skitse; det er en visuel repræsentation af proportioner, harmoni og forbindelsen mellem mennesket og naturen. Leonardo da Vinci var ikke blot maler, men også en alsidig lærd. Hans interesser omfattede kunst, anatomi, arkitektur, teknik og mange andre discipliner. „Vitruvianske mand” blev skabt i denne kontekst af universel viden og bygger på skrifterne af den romerske arkitekt Vitruvius, som levede i det 1. århundrede f.Kr. I sit værk De Architectura beskrev Vitruvius de ideelle proportioner af den menneskelige krop og hvordan disse kunne anvendes på arkitektur. Leonardo tog disse ideer til sig og omsatte dem med sin kunstneriske dygtighed. Tegningen inkapsler renæssancens ideal om „mennesket som mål for alle ting”. Ideen er, at den menneskelige krop er perfekt proportioneret og derfor kan tjene som målestok for arkitektur og andre kunstformer. Kvadratet og cirklen er symbolske: kvadratet repræsenterer jorden og den materielle verden, mens cirklen symboliserer himlen og det guddommelige. Den menneskelige figur står i centrum af begge former og forbinder dermed det jordiske med det åndelige. Leonardos skitse går dog ud over en rent geometrisk fremstilling. Den viser også hans dybe anatomiske viden og hans skarpe observationssans. I sine studier af proportioner opdagede Leonardo, at visse kropsdele konsekvent er proportionale med andre. For eksempel er spændvidden af en persons udstrakte arme cirka lig med hans eller hendes højde. Disse observationer var ikke blot vigtige for kunsten, men også for videnskaben. „Vitruvianske mand” er en del af Leonardos omfattende anatomiske studier, som han gennemførte gennem hele sit liv. Han dissekerede lig for at forstå kroppens indre strukturer bedre og anvendte denne viden i sine tegninger. Disse studier var revolutionerende på hans tid og lagde grunden for moderne anatomisk forskning. Den præcision, som Leonardo viste i sin afbildning af den menneskelige krop, viser hans stræben efter en helhedsorienteret og videnskabeligt funderet fremstilling af mennesket. Fremstillingen af „Vitruvianske mand” har inspireret kunstnere, forskere og arkitekter i århundreder. Ideen om, at mennesket står i verdens centrum, og at hans proportioner afspejler en universel orden, fortsætter med at forme vores forståelse af kunst og videnskab den dag i dag. Tegningen symboliserer den humanistiske ånd i renæssancen, der ser mennesket som en rationel, fri og kreativ skabning.
arrow