'Sixtinske Madonna' af Raffael

Raffael | Billednr. 15997 | Husk
(89)
Trin 1:

Vælg materiale

Posters
mat_fotokarton.jpg
HP Everyday Semiglossy 235g
Hahnemmühle Torchon 285g
Hahnemühle William Turner 190g
Photo Rag Perl Hahnemühle 320g
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Posters
Lærredsbilleder
Dibond billeder
Akrylglastryk
Håndmalede malerier
Lærredsbilleder
mat_canvas_cotton
Canvas UV matt 310g
Canvas Rustic Texture 395g
Canvas Bright White 340g
Canvas Venezia Satin 350g
Dibond billeder
mat_aludibond
PVC/Forex 5mm
Alu-Dibond 3mm
Alu-Dibond Butlerfinish
Akrylglastryk
mat_acrylglass
Akrylglastryk 4mm
Akrylglastryk 6mm
Gallery Print
Håndmalede malerier
mat_oelbild2
Håndmalede malerier
Trin 2:

Vælg størrelse

Højde
Bredde
Min. 30 cm - max. 100 cm
Valgfri:

Vælg billedramme








































































































































kr 0
inkl. moms plus fragt
Titel: Sixtinske Madonna
Kunstner: Raffael
Format:
Materiale: -
Billedramme: -
Billedpris: -
Rammepris: -
Total: -
inkl. moms plus fragt
Raffael - Sixtinske Madonna
    
   
    
PreviewPreview PreviewPreview

Den tidløse skønhed i Rafaels "Sixtinske Madonna"

Rafaels "Sixtinske Madonna", malet i 1512, står som et af de mest udsøgte eksempler på renæssancekunst. Dette mesterværk, bestilt af pave Julius II til kirken San Sisto i Piacenza, fanger den guddommelige nåde og menneskelige ømhed, der kendetegner Rafaels arbejde. Maleriens komposition er både enkel og dyb. I centrum står Jomfru Maria, som holder Jesusbarnet, hendes blik rettet udad, hvilket engagerer beskuerne med et fredfyldt og kontemplativt udtryk. Ved hendes side står Sankt Sixtus og Sankt Barbara, som hver især tilføjer lag af åndelig betydning til scenen. Sixtus, der kigger opad, og Barbara, der kigger nedad, skaber en dynamisk trekantet komposition, der guider beskuerens øje gennem værket. En af de mest fortryllende aspekter af "Sixtinske Madonna" er de to keruber nederst i maleriet. Disse to engle, hvilende på deres albuer og kiggende opad med en blanding af nysgerrighed og afslappethed, er blevet ikoniske i sig selv og ofte gengivet separat fra hovedmaleriet. Deres tilstedeværelse tilføjer et strejf af uskyld og leg, der balancerer den ellers højtidelige og ærbødige tone. Rafaels brug af farve og lys forstærker yderligere maleriets indvirkning. De rige, dybe blå og røde nuancer i Marias kappe står ud mod den blødere, æteriske baggrund af skyer og engle, hvilket skaber en følelse af guddommelig nærvær. Det delikate spil af lys og skygge på figurernes ansigter og klæder giver dem en realistisk kvalitet, hvilket gør de hellige figurer tilgængelige og genkendelige for beskueren. "Sixtinske Madonna" er blevet fortolket som en skildring af Jomfru Marias rolle som beskytter af menneskeheden, med de to keruber som symboler på uskyld og renhed. Maleriet er også bemærkelsesværdigt for sin indflydelse på senere kunstnere, især i brugen af den pyramidale komposition og skildringen af keruber. I dag befinder "Sixtinske Madonna" sig på Gemäldegalerie Alte Meister i Dresden, Tyskland, hvor det fortsat tiltrækker beundrere fra hele verden. Dens vedvarende tiltrækningskraft ligger i Rafaels mesterlige evne til at forene det guddommelige og det menneskelige og fange et øjeblik af himmelsk nåde, der runger gennem århundrederne. Dette maleri forbliver et vidnesbyrd om Rafaels geni, et tidløst værk, der fortsat inspirerer til forundring og ærefrygt.
arrow